Dit gebeurt er in de kledingindustrie door Corona
De ontwikkelingen rondom het coronavirus gaan hard. Logisch, want nergens is het nog business as usal. Ook in de kledingindustrie zijn de ontwikkelingen rondom de coronacrisis amper bij te houden. Van kledingwerkers die dankzij geannuleerde bestellingen in de problemen raken tot Mrs. Wintour herself die aankondigde dat zij de kledingindustrie na de crisis heel anders voor zich ziet. In de blog van vandaag daarom een kort overzicht met ontwikkelingen. Zo kun je straks weer lekker meepraten tijdens je Zoom-borrel!
1. Meer aandacht voor “Slow Fashion”
In een interview met CNBC gaf de iconische hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, Anna Wintour, aan dat de mode-industrie aan het heroverwegen is waar mode voor staat en waar het voor zou moeten staan. Haar voorspelling? Meer aandacht voor elk kledingstuk en minder focus op nieuw. Onder andere Gucci gaf al aan dat zij minder vaak modeshows zullen organiseren. Klinkt misschien niet als een big deal, maar als je je bedenkt hoe ontzettend hyped de mode-industrie is op die fashionshows en hoeveel legioenen fashionista’s daar de hele wereld voor over vliegen, dan zie je al snel hoeveel impact zo’n beslissing heeft.
2. Onethisch gedrag wordt blootgelegd
Alhoewel we natuurlijk lang niet alles te horen krijgen, komt wel steeds meer naar boven drijven over hoe merken zich gedragen.. Van Zara die kledingwerkers forceert om door te werken zonder mondmaskers tot C&A voor wie door partners een faillissement is aangevraagd, omdat ze maar niet betalen. Ook deze lijst van Sprout geeft een hoop interessante inkijkjes. Het is ontzettend positief dat media die niet per se in de duurzame hoek zitten bedrijven nu aan de kaak stellen over hun onethische gedrag. Zo kan het eindelijk tot bedrijven doordringen dat ze niet zomaar met alles weg kunnen komen en zullen ze hopelijk meer verantwoordelijkheid nemen.
3. Productieketens in de knoei
Veel merken produceren in het buitenland, waardoor zij hun productieketen stil moesten leggen vanwege lockdownmaatregelen. Daarnaast schreven we eerder al over de effecten voor de kledingwerkers in Zuidoost-Azië, waar inmiddels ook nog lockdownmaatregelen zijn aangekondigd. Niet alleen zorgt dit ervoor dat de fast fashion industrie nu wordt gedwongen langzamer te produceren (hoera!), ook nieuwe zomercollecties laten langer op zich wachten.
4. Er worden massaal mondkapjes gemaakt
Omdat er een stuk minder behoefte is aan nieuwe kleding en juist wel een enorme behoefte aan mondkapjes, zijn merken massaal mondkapjes aan het produceren. Een goede manier om inkomsten te compenseren en hun werknemers te kunnen blijven betalen. Aan de andere kant worden mondkapjes vaak ingezet als greenwash middel; genoeg merken die ze doneren om goede naam te maken, maar tegelijkertijd bestellingen annuleren, ondanks dat ze al gemaakt zijn. Als je op zoek bent naar een duurzaam mondkapje, dan kun je het beste hier op letten!
5. Overstock enorm
Doordat veel landen lockdown maatregelen aankondigden, moesten veel winkels hun deuren sluiten en kregen de winkels die wel open waren een stuk minder bezoekers. Het gevolg? Enorme overstock. Omdat de productiecyclus voor veel bedrijven in de mode-industrie erg kort is, levert dit problemen op. Merken proberen nu de producten met hoge kortingen op de markt te zetten.
Gerelateerde artikelen:
- De ultieme duurzame loungewear merken om je thuiswerkdagen mee door te komen
- DIY Mondkapje voor de Coronacrisis
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!
Deel dit verhaal
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!