Waarom fast-fashion en duurzame mode feministische kwesties zijn (en hoe jij kunt helpen)

Giada Nizzoli

Waarom fast-fashion en duurzame mode feministische kwesties zijn (en hoe jij kunt helpen)

Fast Fashion en feminisme zouden deel moeten uitmaken van hetzelfde gesprek.

Nee, we maken absoluut geen reclame voor de feministische slogans die zijn gedrukt op fast- fashion T-shirts die zijn gemaakt door onderbetaalde vrouwelijke werknemers.

Laten we ons concentreren op de ongelijkheid die schuilgaat achter goedkope prijskaartjes.

Waarom is fast fashion een feministisch probleem?

Fast fashion is onmiskenbaar een feministisch probleem, omdat het een systeem is dat voornamelijk berust op de machteloosheid en uitbuiting van vrouwelijke kledingarbeiders in ontwikkelingslanden.

80% van de kledingarbeiders zijn namelijk jonge vrouwen tussen 18 en 25 jaar, die meestal 14 uur per dag werken ... voor minder dan $ 3.

vrouwelijke kledingarbeiders

Merken van vrouwen, maar niet voor vrouwen.

Deze kledingarbeiders krijgen niet alleen weinig betaald, maar ontvangen meestal ook geen compensatie voor zwangerschaps- of ziekteverlof en voor overwerk.

Dit betekent dat het voor hen onmogelijk is om financieel onafhankelijk te worden van mannen, aangezien ze nauwelijks genoeg verdienen om in de meest elementaire levensbehoeften te voorzien.

Vrouwelijke werknemers in Bangladesh verdienen bijvoorbeeld het maandelijkse equivalent van € 62.

Helaas omvat de dagelijkse realiteit van vrouwen die in fast fashion fabrieken werken ook slechte arbeidsomstandigheden, seksuele intimidatie en fysiek misbruik.

De behoefte aan transparantie

Sommige modemerken beweren dat ze een deel van de oplossing zijn, omdat ze banen creëren in ontwikkelingslanden.

Het uitbesteden van kledingproductie zonder regelmatige controles is echter precies wat leidt tot moderne slavernij.

Als vrouwen geen leefbaar loon verdienen, kunnen ze niet investeren in hun carrière, opleiding en gezin.

Kortom, fast-fashion is een feministisch probleem, omdat het hen in een vicieuze cirkel houdt.

Een feministische benadering van mode vereist fatsoenlijke lonen, veilige werkomstandigheden, gezondheidszorg en een werkomgeving zonder seksuele intimidatie, loonverschillen tussen mannen en vrouwen en discriminatie.

Om dit te laten gebeuren, hebben we merken nodig die verantwoordelijk worden gehouden voor de werkomstandigheden van de mensen die hun kleding maken en en transparant zijn over de volledige supply-chain.

fast fashion fabriek

De ironie van feministische modeartikelen die in sweatshops worden geproduceerd

Net zoals sommige merken stiekem goed zijn in greenwashing, maken andere gebruik van feminisme om meer te verkopen.

Zo werd Beyoncé's ‘feministische’ modemerk Ivy Park opgeroepen voor het gebruiken van sweatshops waar de vrouwelijke arbeiders slechts £ 4,30 per dag zouden krijgen en 60-urige werkweken moesten maken.

Hetzelfde geldt voor een T-shirt van de Spice Girls: het werd verkocht om geld in te zamelen voor een ‘Gender Justice’ -campagne, maar werd gemaakt door vrouwen die het equivalent van 40 cent per uur werden betaald.

Helaas is feministische modekleding gemaakt door onderbetaalde vrouwen in sweatshops geen zeldzaam fenomeen binnen fast-fashion.

Hoe je kunt helpen om fashion feministisch te maken

feminista

1. Leer de waarheid achter fast fashion

Wees dapper en ontdek de werkelijke kosten achter een fast fashion T-shirt van € 4.

Kijk documentaires zoals The True Cost, en andere documentaires over de mode industrie.

2. Vraag merken #WhoMadeMyClothes

Deze hashtag is vooral populair tijdens Fashion Revolution Week, maar het is ook een goed idee om fast-fashion merken de rest van het jaar ter verantwoording te roepen.

Door ze #WhoMadeMyClothes te vragen, geef je ze de kans om transparant te zijn over hun supply chain en, als dat niet het geval is, er naar te kijken.

3. Stap over op duurzame mode als feministische zet

equality trui

Hoewel zoveel grote merken nog steeds afhankelijk zijn van sweatshop fabrieken, zijn er ook talloze game-changers die hun kledingarbeiders wel goed behandelen over hun hele productie keten.

Hun kleding wordt gemaakt door kledingarbeiders die een eerlijk loon worden betaald en die werken onder goede arbeidsomstandigheden. Deze merken zijn ook transparant over hun productie keten en voeren regelmatig controles uit.

Laten we ze steunen!


Deel dit verhaal

Gerelateerde artikelen

De Coronacrisis bereikt recordhoogtes in India en dat heeft gevolgen voor de kledingindustrie

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de situatie in India nijpend is. De ziekenhuizen kunnen de toestroom van patiënten niet meer aan, niet iedereen die het nodig heeft kan nog zuurstof krijgen en zelfs al krijg je een plekje in het ziekenhuis, zijn er verschrikkelijke verhalen over mensen die uren eenzaam liggen te wachten op medische hulp, terwijl de mensen naast hun sterven. Omdat veel duurzame merken produceren in India, daarom een update over de situatie.

Hier kun je oude kleding inleveren (en wat er vervolgens mee gebeurt)

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het deze week Fashion Revolution Week is. Tegelijkertijd is het van 20 tot en met 27 april Week van Tweedehands Textiel, een initiatief van het Leger des Heils om aandacht te vragen voor het doneren, langer gebruiken en recyclen van textiel. Tijdens deze week worden er evenementen, acties en workshops georganiseerd rondom deze thema’s. In deze blog zoomen we in waar jij je oude kleding in kunt leveren, zodat het een tweede leven krijgt.

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode. We planten een boom voor elke inschrijving! 🌳