De donut economie

Randy Gasper-Rothengatter

De donut economie

Onlangs was ik aanwezig bij een meetup van Tegenlicht. Het thema: de donut economie. Even simpel gezegd: een donut is rond en daarmee oneindig. Mensen die liever in jargon praten noemen dat: circulair. Aan de donut zit grenzen. De lijn in de binnenste ring staat voor de basale levensbehoeften. Denk aan eten, water, educatie, gezondheid, werk enz. De lijn aan buitenste ring vertegenwoordigt de maximale capaciteit van waar de aarde ons daarin kan voorzien.

In een gat vallen

Alles wat buiten die ringen gebeurt, is niet de plek waar we met de mensheid en voor het klimaat in moeten zitten, aldus Kate Raworth. Raworth is de schrijver van het boek ‘Doughnut Economics. Treden we buiten de lijn van de binnenste ring, dan vallen we in het gat van de donut. Dat betekent dat mensen letterlijk in een maatschappelijk gat vallen. En dus niet eens kunnen worden voorzien van hun basisbehoeften. Een fenomeen dat ondanks onze welvaart, groeiende is.

Consumeren ver voorbij onze grenzen

Alles wat we aan de buitenste ring vragen van moeder Aarde, gaat ten koste van het klimaat. We nemen eigenlijk een voorschot op de productie van moeder aarde en gaan daarbij ver voorbij onze grenzen. Schrijfster Babette Porceleijn van het boek De Verborgen Impact heeft uitgerekend dat wij als wereldbewoners op dit moment 1,5 aarde gebruiken voor onze consumptie. Wij Nederlanders zijn erger: wij gebruiken 3,5 keer de aarde. Deze cijfers worden overigens onderbouwd door een rapport van The Living Planet en het Wereld Natuur Fonds.

Succes najagen binnen de cirkels

Wat we dus als mensheid moeten willen en moeten doen, is binnen de ringen blijven. Daar is het veilig en goed voor iedereen. Het betekent dus niet dat we niet mogen consumeren. En het betekent ook niet dat er ruimte is om rijk te worden. Iedereen mag zijn successen najagen, mits je dat doet binnen de grenzen van de cirkels. En dus binnen de grenzen blijft van de capaciteiten van de mensheid en moeder Aarde. Iedereen die zich binnen de cirkel begeeft, zou binnen de cirkel moeten consumeren.

Project Cece in de donut

Ik vind dat we daarom met Project Cece best trots mogen zijn op wat wij doen. Onze missie is immers eerlijke kleding verkopen. Eerlijk in meerdere opzichten. Eerlijk als in onder meer eerlijk verkregen grondstoffen, eerlijke arbeidsomstandigheden en eerlijke handel. Wat dat betreft zitten we met onze club ruim binnen de cirkel. Wat wij willen is immers goed voor mens en klimaat. En we proberen er dusdanig iets mee te verdienen dat we in staat zijn om ons platform in beweging te houden.

Pijn in de portemonnee

Maar…. Au, au, au! Die eerlijkheid doet wel wat meer pijn in de portemonnee. Waarom kunnen H&M of Primark zo’n simpel t-shirt wel voor € 5,- verkopen en wij niet? Vanwege die eerlijke verdeling dus. Je zou nu moeten denken: hoe ziet die oneerlijke kledingindustrie er dan uit? Dat laten we je zien aan de hand van dit fragment.

Betaal de echte prijs

Na het zien van dit fragment uit VPRO Tegenlicht zul je begrijpen waarom onze missie zich bevindt tussen de 2 extreme lijnen van de donut. We willen met onze producten zo goed mogelijk onze aarde sparen en tegelijkertijd iedereen in de keten zo optimaal mogelijk laten profiteren. Daarmee kunnen we iedereen in de keten voorzien in hun basisbehoefte en valt niemand in het gat van de donut. Betaal daarom de echte prijs van kleding, zodat iedereen die aan jouw t-shirt of spijkerbroek heeft gewerkt, naar waarde wordt beloond. Niet alleen in geld, maar ook in menselijke waarde.

Alles van waarde wordt niet snel weggegooid. Dus een grote kans dat je met jouw aankoop het kledingstuk meer dan één leven geeft. Wees dan ook zelf de verandering. Consumeer eerlijk en leef circulair.

En wat die donut betreft: eet smakelijk. Alhoewel… een suikerbom is nooit goed. Maar daarover in een ander blog.

Ik ben Randy Gasper-Rothengatter. Met mijn duurzame community Expeditie Flow schrijf ik over verschillende thematieken op gebied van duurzaamheid. Daarbij staat de verbinding tussen mens, natuur en klimaat centraal. De blogs prikkelen je altijd om op zoek te gaan naar (iets in) jezelf.


Deel dit verhaal

Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!

Join the fair fashion movement

Samen staan we sterk! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in eerlijke en duurzame mode. We planten een boom voor elke inschrijving! 🌳