Fashion Revolution; #whomademyclothes and all that jazz
De mode revolutie groeit! Steeds meer mensen vinden het belangrijk waar hun kleding vandaan komt, wie het heeft gemaakt en onder welke omstandigheden. Toch blijft het soms lastig om bij merken weg te blijven die eigenlijk niets goeds met de mensheid voor hebben. Gewoon omdat het zo veel makkelijker is om fast fashion te shoppen, of omdat je sommige niet zo eerlijke merken toch echt super leuke kleding vindt hebben. Maar je kunt ook proberen deze merken op hun gedrag aan te spreken en ze aanzetten om het beter te doen. Daarvoor is het volgende week (23- 29 april) Fashion Revolution Week, dit is de week dat we aan merken vragen #whomademyclothes?
Hoe het begon: Het instorten van Rana Plaza
Deze week is eigenlijk een herdenking van de gebeurtenis die vijf jaar geleden plaatsvond. Op 24 april 2013 stortte namelijk een kledingfabriek in Bangladesh genaamd Rana Plaza in. Hierbij kwamen meer dan 1135 mensen om het leven en er vielen meer dan 2500 gewonden. Het was geen toeval dat dit gebouw instortte. Het bleek dat de werknemers die hier werkten al vaak hadden aangegeven dat ze het gebouw onveilig vonden. Er zaten grote scheuren in het plafond en de nooduitgangen waren ook niet om over naar huis te schrijven. Al snel kwam naar buiten dat een aantal van de grootste kledingmerken hier hun kleding lieten produceren, zoals C&A, Mango, Benetton, Primark en Inditex (overkoepelend Zara, Bershka etc.)…
Eerste keer? Of eerste keer in het nieuws?
Rana Plaza was niet de eerste kledingfabriek waarbij dit soort praktijken de gewoonte was. En het was ook niet de eerste die was ingestort. Maar de catastrofe was blijkbaar eindelijk groot genoeg om de wereld wakker te schudden. Groot genoeg om nieuwswaardig te zijn en groot genoeg om te streven naar verandering. Er zijn nog steeds genoeg fabrieken waar de omstandigheden van Rana Plaza de gewoonste zaak van de wereld zijn. Toch worden er nu eindelijk overal ter wereld stappen genomen (ook al soms nog klein) om een verandering te weeg te brengen. Het is de geboorte van de Fashion Revolution.
Kracht van de consument: Als wij het willen dan gebeurt het!
We zijn het er dus denk ik wel over eens: Het moet anders in de kledingindustrie, want niemand wil toch een kledingstuk waar bloed aan kleeft? De beste oplossing is natuurlijk: Minder kleding kopen en de kleding die je koopt van eerlijke en duurzame makelij kopen (daar helpen wij natuurlijk graag bij ;)). Maar als je nou toch van de winkels koopt waar je eigenlijk niet van weet wie het waar onder welke omstandigheden heeft geproduceerd, vraag het dan! Vraag het gewoon in de winkel, of op social media. Stuur een e-mail of bel het merk op. Alles kan en alles mag, maar vraag om antwoorden. Want als we allemaal op deze manier laten zien hoe belangrijk het voor ons is, dan komt er zeker verandering.
Geloof je me niet. Kijk dan maar eens naar de grootste modeketens, H&M, Mango, Zara, allemaal hebben ze een Conscious Collection. En ja waarschijnlijk is het grootste deel hiervan Greenwashing maar het geeft wel aan dat we gehoord worden. Dus als we door blijven duwen dan moet wel een steeds groter stuk van hun collectie duurzaam worden.
#Whomademyclothes
Het vragen aan kledingmerken “Wie heeft mijn kleding gemaakt” is wat we doen in Fashion Revolution Week. Hoe kan je meedoen? Plaats op Facebook, Twitter en/of Instagram een foto van het kledingstuk waar je vragen over hebt. Tag het merk erin en vraag ze wie het heeft gemaakt met de hashtag #whomademyclothes.
Laten we ze eens lekker wakker schudden!
Naast dat we volgende week flink wat merken om verantwoording gaan vragen zijn er ook nog andere leuke fashion revolution evenementen. Zo kun je de film China Blue bekijken in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam), kleding ruilen, kleding laten repareren en nog veel meer. Kijk voor alle evenementen hier: https://www.fashionrevolution.org/europe/netherlands/
Wij gaan volgende week in ieder geval met een kritische blik door onze kledingkast. Om items te vinden waar we graag van willen weten wie ze gemaakt hebben. Doen jullie mee? Als je ons ook tagged of de hashtag #projectcece gebruikt dan zullen wij je bericht ook weer delen. Laten we kijken hoeveel merken we kunnen bereiken!
Melissa vorig jaar bij Fashion Revolution Talks.
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame mode. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in onze shopsectie!
Deel dit verhaal
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!