Voor eens en altijd: waarom tweedehands kleding niet per definitie duurzaam is
Met #SecondhandSeptember en Zalando als één van de nieuwste nieuwkomers in tweedehands fashion moge het duidelijk zijn; tweedehands winkelen is hot! Aan de ene kant juichen we dit enorm toe, maar aan de andere kant is het ONWIJS belangrijk om juist in je tweedehands aankopen kritisch te blijven. Al eerder schreven we hier een blog over, maar de thema’s lijken vandaag de dag nog steeds erg relevant.
De tweedehandskledingindustrie is inmiddels een mega industrie geworden
De tweedehandskledindindustrie is booming. Niet alleen zijn er steeds meer platformen die het mogelijk maken om zelf je kleding door te verkopen (denk aan The Next Closet, United Wardrobe en Vinted), ook winkels die tweedehandskleding doorverkopen zijn groots (bijvoorbeeld Zipper en Episode). Hartstikke mooi, want hoe langer een kledingstuk gedragen wordt, hoe beter het is voor het milieu. Uit onderzoek van het Britse WRAP blijkt dat het verlengen van de gemiddelde levensduur van een kledingstuk met slechts 3 maanden, zou leiden tot een 5-10% vermindering in de CO-2, water en afval impact van de kledingindustrie. Dat is impact die je met “nieuwe” mode niet snel maakt.
Echter, gaat achter het duurzame imago een niet zo duurzaam verhaal schuil.
Geen pareltjes van zolders, maar massaverzameling
Allereerst hebben we vaak het idee dat vintagewinkels aan hun pareltjes komen door gulle, stijlvolle mensen die ze weggeven. Dit is maar deels het geval. De tweedehandskleding industrie is inmiddels een grote industrie, waarvan verwacht wordt dat hij voor 2030 de fast fashion industrie inhaalt. De meeste vintagewinkels kopen hun items in bij een distributeur, die op zijn beurt de kleding verzamelt via een groot internationaal distributienetwerk. Voordat een tweedehandskledingstuk in een vintagewinkel komt te hangen, is het vaak al de hele wereld over gevlogen.
Steeds vaker gebruikt als greenwashing tool
Neem nou het voorbeeld van Zalando, die in het Financieel Dagblad liep te pronken met hun nieuwe duurzame oplossing. Vanaf oktober maken ze het mogelijk om via hun platform kleding door te verkopen. Hartstikke goed natuurlijk, want opnieuw; hoe langer de levensduur van een kledingstuk, hoe beter. Wat er mis mee is? In plaats van keiharde knaken, krijg je een voucher die je kunt doneren aan een goed doel of besteden aan nieuwe kleding via -jawel- Zalando, waarbij het overgrote deel van de merken niet duurzaam produceert. Een oplossing die dus eigenlijk vooral is gericht op het stimuleren van verkopen van nieuwe kleding.. Slim!
Goedkope prijzen en schatgraven, waardoor je minder oplet of je “het echt wel nodig hebt”
Het grote verschil tussen tweedehandskleding en nieuwe kleding is dat je in tweedehandswinkels nauwelijks twee keer een zelfde item zult tegenkomen. Dit is geweldig voor je eigen, unieke stijl, maar iets minder goed voor het voorkomen van impulsaankopen. Ook de prijzen werken niet echt mee, van bodemprijzen via platformen als United Wardrobe en Vinted tot méga kortingen via The Next Closet. Zeker bij die laatste heb ik mezelf wel eens laten gaan en aankopen gedaan die ik helemaal niet nodig had, puur en alleen omdat het item normaal veel duurder was en ik het idee had “dat ik het toch wel weer kon doorverkopen”. Dit is denk ik de bottomline van tweedehandswinkelen; de prijzen zijn lager, het zijn unieke items en het creëert het idee dat je je kleding toch weer makkelijk kunt doorverkopen, waardoor je sneller tot aankoop overgaat. Blijf dus scherp op hoe graag je het kledingstuk écht nodig hebt en of je aankoop inderdaad wel duurzaam is. Het is altijd duurzamer om te dragen wat al in je kast hangt. In deze blog lees je handige tips waarop je kunt letten bij het doen van een tweedehands aankoop en als je deze blog leest, wordt het nog makkelijker om je kleding wat langer te dragen.
Deel dit verhaal
Gerelateerde artikelen
Zo Support je Duurzame Kledingmerken (Zelfs Zonder Geld uit te Geven)
Duurzame mode gaat niet alleen om zo veel en vaak mogelijk shoppen van merken die aansluiten bij je normen en waarden. Hoe graag we ook elke dag weer een fantastisch merk zouden willen supporten met een aankoop; het is niet per se duurzaam én wel nogal duur. Toch lijkt het vaak alsof kopen van duurzame merken de enige manier is om ze te helpen groeien. Gelukkig is dat niet waar en zijn er genoeg gratis manieren waarop je een merk kunt helpen met het vergroten van hun impact. In deze blog delen we 5 simpele manieren hoe jij duurzame modemerken kunt helpen zonder daar ook maar een euro voor uit te geven! Lees dus snel verder.
Goedkope duurzame kleding: klein budget, grote impact
Als je gewend bent aan Primark prijzen (of eigenlijk gewoon de prijzen in een willekeurige winkelstraat in Nederland) dan kan het nogal schrikken zijn als je voor het eerst een prijskaartje ziet van een duurzamer merk. Een basic topje voor €39,50; wat?! We snappen het. Wij hebben dit ook gehad. Toen we Project Cece begonnen studeerden we nog en hadden we een klein budget om uit te geven aan kleding. Toch hebben we sinds we besloten om Project Cece op te richten geen fast fashion meer gekocht. Hoe we dat voor elkaar kregen met een klein budget? Dat was eerder een verandering van *hoe* we kochten dan *wat* we kochten. In deze blog vertellen we er meer over!
Zo duurzaam is tweedehands winkelen (en waar je op moet letten)
Vintage pareltjes in de kringloop, fast fashion via United Wardrobe, tweedehands high-end merken via The Next Closet... Thrift shoppen is het helemaal. Maar hoe duurzaam is tweedehands winkelen eigenlijk? Is het inderdaad zo dat het een stuk duurzamer is dan bijvoorbeeld gerecyclede items? Wij gingen op onderzoek uit!
Project Cece is een verzamelwebsite voor eerlijke en duurzame kleding. Door de leukste merken en winkels op één website te verzamelen maken we het makkelijker om duurzame mode te vinden. Neem eens een kijkje in ons online overzicht van duurzame producten voor vrouwen of mannen!